Follow on Bloglovin

søndag 8. februar 2015

smakebit på søndag: Pølsevev og grøt



Smakebit på søndag, fra side 72 i Truls over Grønland: 
Hver lørdag hadde vi risengrynsgrøt med stekte pølsebiter og H-melk som drikke til. Du synes kanskje det høres rart ut, men jeg lover deg; stekte pølsebiter til lørdagsgrøten er en klassiker. Retten er blitt introdusert til alle kompinsene mine, og det finnes svært få venner av meg som ikke har innført kombinasjonen risengrynsgrøt og stekt pølse. Det er nesten så jeg ikke kan være venner med folk som misliker denne retten. 
Jeg lurer på hva Truls spiste på søndager og går videre i søndagen min. Det har vært en turbulent uke med mye skriving til et menneske jeg bryr meg om. Det har vært mye skriving, og mye tanker. Det har vært vanskelig å holde seg oppegående. Men jeg sitter. Så da er det jo egentlig greit å ikke være oppegående. Sånn når jeg tenker etter. Jeg skal jo bare sitte. Sitte her og skrive. Til noen jeg er glad i og til alle mine gode blogglesere. Og mange av dem er bokbloggere og noen leser kanskje Truls over Grønland de også, uten å ha ski på beina i dag. Men noen har nok ski på beina. Det er februar og snø ute. Takk og pris for snøen. Den gjør det så lyst og fint og hvitt og vakkert. Og i Hvitt er H-en nesten stum. Jeg lurer på om min H kan være stum også. Nei, det kan den ikke. Jeg liker at navnet mitt begynner på H. Det har det jo alltid gjort. Og til Truls: H-melk som drikke til var det rareste. Det skal jo være rød saft til grøt! 





4 kommentarer:

  1. Risgrynsgröt och korv har jag aldrig provat ihop :) Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Det høres ut som en veldig spesiell kombinasjon! Jeg er vegetarianer, så jeg får nok ikke "gleden" av å smake grøt med pølse. Men fikk i hvert fall enda mer lyst til å lese denne boken :)

    SvarSlett