Follow on Bloglovin

lørdag 22. november 2014

Munk kunne male, jeg kunne skrive: God jul

Alt er egentlig bilder, bare man formulerer dem rett. Jeg kan fotografere og skrive. Og noen ganger, får det frem bilder. Munk kunne male. Der har jeg aldri vært særlig god. Men blikket mitt og skriveevnen, har vært over det normale. Mot normalt, som Leif Juster sa i komedie. Og alle lo. Nå ler vi ikke lenger, bare minnes.

Det er høst. Trærne har kledd av seg, helt nakent. Jeg har kledd på meg. I dag sitter jeg med tre pledd, en ullgenser, ei ullbukse og superundertøy fordi det er vinter. Søndag kommer snøen. Jeg bare gleder meg til englene.

Imens handler jeg julegaver på Internett. Det er lørdag før jul. Hele året tenker jeg på jul. Jeg vil at jul skal være slik den alltid har vært med pepperkaker, juleribbe, julenisser, adventsstake, pakkeklemming. Men det blir ikke sånn i år. Jeg feirer jul på sykehuset.

Da jeg var ung, eller rettere sagt barn og tenåring, spilte jeg i korps. Da var det julesanger på menyen i kirka. Ellers har jeg aldri hatt jul i kirka. Bare disse korpsjulene. Presten snakker lenge på julaften. Jo forresten, én gang var jeg i sykehuskirka. Eller var det to? Jeg kom i stemning da, pga. musikken. Julemusikken. Dette er den fine tida med den fine musikken. Jeg er glad i Maria Mena Home for Christmas og Henning Kvitnes sitt julealbum Bortkomne julestjerner, som han gjorde med fengselskoret. Er du bortkommen?







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar