Follow on Bloglovin

tirsdag 1. juli 2014

Sommerstafettføljetong....og andre utfordringer



(Du må huske å puste)
Berit på bokloftet, spurte hva mine utfordringer er. Og jeg tror, jeg tror på sommeren, og at spørsmålet var større enn hun trodde, for jeg er på sykehus. Derfor skriver jeg i det små. Jeg må ta sminke på. Man må jo passe inn. Et eller annet sted. Alfabetet?

(Hopp i havet og over til M) 
Jeg er macro, ser detaljer og du har røde sko og han har klippet håret og håret på armene hans er lengre enn håret på hodet. Er han en apekatt? Aper spiser bananer. Bananer vokser i varme strøk. Det er godt med en dukkert. Det er mange fisker i havet, men jeg tør ikke fange dem. Jeg må være helt alene.

(Og der hørte jeg en gjøk)
Det er mang trær i skogen, men jeg ser pinnene. De som er på bakken, med skoene mine. Jeg har sett så mange sko. Men å løfte hodet opp, lese ansiktet ditt, det med mimikk, det er så stort som smilet. Og jeg smiler sjokolade og jeg vet den er din, jeg vil aldri ha. Kom, skal du få, lille venn. Men jeg er ikke lenger vennen min.

(Du har spist fiskeboller rock and roll med karry)  
Jeg kjenner lydene, luktene, alt sammen, så intenst. Men la oss holde oss til det små. Som markjordbær og en liten jente i butikken, snakke et språk som ikke eksisterer. Derfor var hun annerledes, fordi hun var fra fremmed land. Men de lyse krøllene, de danset. De danset norsk og bare jeg, bare jeg og språket mitt var fra en annen planet. Kjenner du E.T? Det gjør jeg.  

(Smi mens du kan, svøm om du må)
Jeg brukte dekkstift på kvisene og litt maskara på vippene, alle de andre gjorde det jo, jeg måtte passe inn, selv om jeg ikke fikk til. Som brikken i et puslespill-passe inn, måtte jeg, måtte du og jeg og vi to. Men jeg er ikke der. Her. Jeg vil dusje i regnet. 

(Legg lokket på) 

Jeg lærte å skrive før jeg kunne elske. Jeg lærte å snakke før jeg kunne tenke. Eller, tenkte jeg først, og sa sist og minst. Jeg må lære meg å leve, en gang til. Men noen ganger, er det alright å vite at toget har gått.

(Pust)
Kast badeballen fort tilbake, Berit, for jeg vil skrive om noe annet. Men vi tar det på norsk, så alle bokbloggere skjønner oss. Hva betyr bøker og bokblogg om sommeren? Er det livredning på stranda eller noe helt annet i høyfjellet? Les hva Berit sier om det i 
http://beritbok.blogspot.no


2 kommentarer:

  1. Og der var ballen kastet, men det tok jo så altfor, altfor lang tid, og det er enda en grunn til at jeg nesten drukner i dårlig samvittighet! UNNSKYLD!!!
    Vi er over på juli, juli ligner litt på jul, jul er temmelig likt hjul- og det ble stikordene denne gangen.
    De kan du vri akkurat hvor du vil!
    God juli!
    (Forresten ønsker jeg meg regn noen dager, slik at jeg kan få lest litt og skrevet litt. Det er jo noen planer som surrer. Høyt oppe og langt borte.)

    SvarSlett
  2. Trur du forresten vi har noen lesere?
    Jeg føler litt at dette er en hyggelig, men litt annerledes måte å brevveksle på ;o)
    Kanskje det er noen som smugleser brevene våre? Det ser i det minste slik ut på besøksstatistikken...

    SvarSlett