Follow on Bloglovin

fredag 8. november 2013

En av oss av Åsne Seierstad

Nå kommer den. Nå kommer boka som gjør at jeg blir i tvil, er jeg barn eller er jeg voksen? Noe i meg, vil lese den, som en del av det å være voksen i samfunnet. Samfunnsborger. Ansvarlig. Bryr meg om andre i samfunnet og vil bygge et trygt samfunn for de små som vokser opp. En annen del av meg, er ikke klar. Den har ikke vokst opp og inn til dette. Jeg klamrer meg til barneboka jeg har i sofaen ved siden av meg, om Mummitrollet, lille My, Hvem skal trøste knøttet og Det usynlige barnet. Og det er nok oså nettopp det, som gjør at jeg havnet midt i mellom bokhyllene. Det er nært og virkelig, mens barneboka lar meg leve, håpe, tro på små, merkelige ting. Mens En av oss, drar meg inn til en realitet med at vi er alle mennesker. Og et eller annet sted, gikk noe veldig galt 22. juli 2011. Og i årene før, mens all planleggingen fikk pågå. Jeg innser, at for ungdommenes skyld, og for foreldrene deres og for de som aldri fikk nådd frem i tide, til gjerningsmannen, vil jeg - jeg vil være voksen nok til å lese. Svar får vi ikke. Men vi kan se konturene.

Dette skriver norli:

Det var ikke en fremmed terroristgruppe som sto bak det største angrepet på Norge i fredstid, men en ung mann fra Oslo. Siden 22.juli 2011 har Norge.prøvd å forstå hva som drev massedrapsmannen. Gjennom et unikt kildemateriale har Åsne Seierstad funnet en gutt og en mann som i mange år strevde med å finne sin plass innenfor samfunnets rammer, men.som endte med å bryte dem på det mest brutale vis.Dette er også en fortelling om dem som ble berørt. To søstre fra Nesodden som gledet seg til AUFs sommerleir på Utøya, årets høydepunkt. Og en guttegjeng fra Troms som dro sørover med samme mål. Bare noen av dem returnerte.Den prisbelønnede forfatteren Åsne Seierstad har tidligere rapportert fra krigssoner ute i verden. 22. juli 2011 skjedde dramatikken i hennes eget land. Dette er den første boken hun skriver om Norge..

Dette skriver jeg: Jeg må nok se til å bestille boka. Jeg er bare ikke helt klar. Enda.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar