Follow on Bloglovin

søndag 1. februar 2015

Truls over Grønland

Uansett vær går jeg alltid med lue, solbriller og store hodetelefoner med høy musikk på. Var det likevel noen som kjente meg igjen, håper jeg de nå får med seg hvorfor jeg halte og dro på dekk i marka. (Og til mannen i 50-åra med rød nikkers som jeg ofte møtte og som hver gang stilte spørsmålet "Ja, ja. Grår du med sommer- elller vinterdekk": Jeg ville utvidet reportoaret med i alle fall een vits til, kanksje noe om piggdekk eller oblat? Bare et forslag. 
Det var søndagens smakebit. Jeg sov lenge i dag og smakebiten er fra side 20 i boka Truls over Grønland, Truls som til vanlig trives best i en komfortsone. I dag kjenner jeg meg igjen, jeg hadde det best i senga og ut på søndagstur frister ikke, heller ikke om jeg skulle hatt muligheten. 
Apropos muligheter, i dag har jeg muligheten til å lese enda mer i boka til Truls. Og jeg setter faktisk pris på det. Jeg er priviligert. Jeg kan sove lenge en søndag. Jeg kan lese en søndag. Jeg kan ha på meg ullbukse en søndag som ligner en barnebukse. Jeg kan. Fordi jeg er syk og ikke har noen å ta hensyn til. (Heller ikke meg selv.)

Jeg er også priviligert som ikke trenger at noen ønsker meg god bedring, for jeg blir aldri frisk. Jeg er og forblir syk. Og jeg kommer ikke til å komme meg til Grønland selv om jeg skulle få fryktelig lyst. Om jeg er lei meg for det? Ikke så veldig. Klart jeg er lei meg for at jeg ikke gifter meg, får barn, stifter familie. Men Grønland, Grønland kan jeg klare meg uten. Jeg har jo boka til Truls og kan lese i den om jeg savner noe sånt som en tur over Grønland. Takk Truls. 

10 kommentarer:

  1. Morsom smakebit! Denne boken kunne jeg godt tenke meg å lese. Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  2. Intressant bok. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  3. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  4. Tack för smakbiten. Det är lätt att glömma att man är privilegierad som kan och får läsa.

    SvarSlett
  5. Høres ut som en artig smakebit!
    Man kan få litt inntrykk av at livet handler om å gjøre store ting hele tid, men det er fint å nøye seg med små, nære ting, så lenge man har glede av det livet man har valgt :)

    SvarSlett
  6. Hei Helene!
    Jeg hadde en plan om å følge med på programmene på tv, men jeg har liksom litt dårlig samarbeid med han Teven... Jeg ønsker meg boka, og en vakker dag har jeg kanskje lyst til å krysse Grønland på ski- vel og merke hvis det er fint vær og noen kan garantere at jeg slipper bakglatte ski ;o)
    Jeg skal ikke ønske deg god bedring, selv om jeg absolutt skulle ønske at du kunne bli frisk. I stedet vil jeg ønske deg berde dager og fine stunder. DET ønsker jeg deg, og takker for at du viste meg denne boka! (Den siste boka til Cecilie Skog anbefales! Den er både spennende og klok!!)

    SvarSlett