Follow on Bloglovin

mandag 19. januar 2015

Hjemkomsten - Bokanmeldelse av Undis Brekkke


Bok: Undis Brekke
Forfatter: Gunnhild Øyehaug 
Forlag: Kolon 
Sjanger: Roman 
År: 2014
Sider: 126

Jeg har akkurat vært bortreist i boka Undis Brekke. Jeg var i Kolve med henne. Jeg var på en forferdelig lærerfest med sauehode til middag og utroskap og sladder og et faktisk selvmord tilbakelagt for kort tid tilbake. Undis har kommet tilbake til hjembygda 38 år gammel, etter mange år i en større by. Hun, som ikke engang liker studenter, skal undervise igjen som lektor på høyskolen i Eitre. Hun har gitt opp sin egen doktorgrad om Rembrandt og bestemt seg for å reise "hjem". På festen får hun vite at hun har både leiligheten og stillingen til hun som tok livet av seg. Hun har også tidligere vært i forhold til kjæresten til avdøde. Det er en reise i relasjoner på et lite sted. Men nå har jeg lest ut boka og er hjemme i Oslo igjen. Takk for turen. Jeg kommer ikke tilbake. 

Boka er godt skrevet, men kunne innimellom trekke litt for langt inn i både sex- og litteraturbegreper. Jeg er ikke mester på noen av begrepene. PMS som det stod mye om, får meg også til å rødme, for jeg er en kvinne uten det. Det der er et fremmed univers for meg. Men nå er jeg hjemme igjen og kan puste. 

Jeg er glad jeg leste boka. Den utvidet horisonten 

P.S. Jeg fikk også vite litt mer om min favoritt Sylvia Plath. Men det er en annen historie. Jeg har lest Tre kvinner. Det er min favoritt av henne. Men igjen, det er en annen historie. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar