Follow on Bloglovin

mandag 20. oktober 2014

Jeg våkner og det er høst ute

Jeg våkner. Jeg lurer på om det er vår eller vinter. Det er høst. Jeg har vært i dvale hele sommeren. Jeg har ikke kjent sola. Jeg har ikke latt meg varme opp. Jeg ser meg rundt. Høster tanker fra trærne mens bladene faller av. Jeg holder tak rundt håret mitt så ikke det også skal falle av. Og jeg bygger tak av tanker. Så setter jeg meg ned, ved skrivebordet som egentlig er et gammelt kjøkkenbord, jeg tror fra ikea og slår fast at jeg er en fotograf som skriver og en skribent som fotograferer. Jeg er aldri bare én. Men jeg er alltid ingen, eller delt i tusen biter. Som et bilde skåret opp til puslespill. 

Jeg har mange ganger lurt på om jeg skal skrive en slik blogg. En blogg om hvordan jeg egentlig har det. En om diagnosene, sykehoppholdet som har vart i snart et tiår, tankene, følelsene, men jeg slår det alltid fr ameg. For jeg vil ikke handle om meg. Jeg vil handle om bøker og kamera og bilder. Og jeg putter bøker i hyllene og arkivet og på kindle og jeg leser når jeg orker og skriver når jeg vil og tar bilder to ganger om dagen. Jeg gjør alt dette. Til leserne, fra meg. Men egentlig, fortjener de sannheten. Den er bare litt for vond og spesiell til å dele. 

Les meg med respekt. Det er så mye under huden, mellom linjene. Les varsomt, så du ikke går i stykker. Hør hun roper. Noen annen. Ikke jeg. Men slik lever jeg. Og leverer blogg om bøker og blogg om foto. En av hver. Jeg kan aldri være bare meg. Selv om meg er en stor ting med ullklær på. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar