Follow on Bloglovin

lørdag 26. juli 2014

Sommerstafettføljetong: Ja til dyrepoliti

Berit i bøker og bokhyller kastet badeballen, eller stafettpinnen som hun har med seg til fjells, over til meg. Jeg tar imot som en hund. For det er det det skal handle om. Voff, du hørte rett. Berit lurte på hva jeg ville demonstre for eller mot. Jeg er for et dyrepoliti. Ala politimester Bastian i Kardemommeby. Du husker vel den loven, den eneste? Og om du har glemt: Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Nå måtte jeg faktisk le. Hører du det? For jeg har fra jeg var barn tenkt Kardemommeloven feil. Jeg har forstått den slik: Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og røvere kan gjøre som de vil. 

Modell: Bo bergmann doll og Eve Studio Dachs

Når det gjelder dyra våre, burde det være en lov om at man skal behandle dyrene som individer som trenger eierne sine. De skal få mat og tur og vann. De skal ikke plasseres hvor som helst bare fordi eierne skal på ferie. De skal ikke forlates i varme biler. De skal få bruke instinktene sine og få leke. De skal rett og slett gjøre som de vil, så lenge de er snille. Er de ikke snille, må eierne jobbe med atferden. Og igjen, eiers ansvar. Har de en uttrygg hund, må den holdes unna det som gjør den redd, med mindre det er trening i trygge omgivelser, frem til hunden mestrer det utrygge.

Tilbake til politiet. Det skal ikke dømme hunden, men hjelpe mennesket til å ta vare på dyra sine, enten det er hun eller kanett eller kanarifugl på tur. Og er den en liten undurlat, husk god mat. De liker eple. Et eple til læreren, du kan lære den å fly rundt i et trygt rom, sitte på hånda di og vifte med vingene.

Dyrepolitiet skulle gjøre det forbudt å skaffe seg et dyr bare fordi valpen er søt, og så sette den på gata eller dumpe den fordi man blir "allergisk" (les: Lei av å gå tur eller måtte hjem til dyret hver dag rett etter skole og jobb). 

Dyrepolitiet skulle ha rett til å knuse bilvinduer hvis en hun er i bilen i mer enn femten minutter i høy sommertemperatur. 

Dyrepolitiet skulle ha rett til å gi bøter for dårlig dyrehold. 

Dyrepolitiet skulle lære menneskene å ta ansvar for andre enn oss selv. Voff, jeg har en liten hund og den velger pinnen i vannet, før vi sender stafettpinnen avsted. 

Apropo vann, det er meldt 33,4 grader i dag i lufa og godt over 20 i saltvannet her omkring. Hvor mange somre har du vært på fjellet, Berit? Jeg hører bjelleklang. Gjør du? Favorittdyret mitt er geit. Hva er ditt? Temaet for innlegget hos Berit blir Å jeg vet en seter.  Følg med!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar