Follow on Bloglovin

tirsdag 22. juli 2014

Ambivalent søndagstur

Du har helt rett, det er ikke søndag. Men sommeren har mistet grepet på dagene. De glipper mellom fingrene mine. Jeg prøver å stå på hendene, men jeg er ingen turner eller sirkus-artist. Om jeg er artist, er jeg forfatter eller fotograf eller begge deler. Ikke engang det vet jeg. 

Siden jeg skrev litt om dikt her om dagen, og om barndom, kom jeg til å tenke på Sidsel Mørck. Forfatteren som skrev Glad i- diktet. Jeg er så glad i pappaen min, mammaen min osv. Jeg og mamma la til to egne strofer jeg leste høyt på skolen. Det var omkring år 1991. Det ene var om hunden min. Jeg tror det andre var om læreren min, om jeg ikke husker feil. Jeg hadde aldri med meg epler. 



Bildet er hentet fra Aschehoug. Aschehoug skriver om Sidsel: 
Sidsel Mørck (født 1937) har gjennom flere tiår markert seg som en populær og allsidig forfatter med et sterkt samfunnsengasjement. Forfatterskapet er omfattende og rommer diktsamlinger, novellesamlinger, romaner og barnebøker. I tillegg er hun aktiv som skribent og foredragsholder. I "Beste noveller" (2007) har hun valgt ut noveller fra syv samlinger, utgitt i perioden 1972 til 2001. Sidsel Mørck har mottatt flere priser, bl.a. Mads Wiel Nygaards legat, forskjellige miljøpriser, Fritt Ords honnør 1990 og Vestfolds litteraturpris 2009. Hun har fått Ossietzky-prisen 2013 for frem­ra­gen­de inn­sats for yt­rings­fri­he­ten. For sin virksomhet har hun i flere år hatt statsstipend. 
Jeg, jeg ville sjekke ut allsidigheten og fant fram ei novelle i boka Kikkeren fra 1987. Novellen Søndagstur gav medsmak til å vandre mer inn i hennes forfatterskap. Her er noen smakebiter fra novellen.  



(....)



(...)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar