Follow on Bloglovin

tirsdag 4. mars 2014

Boken på vent: Med blodsmak i munnen


Ny uke, eller, ny tirsdag rettere sagt, eller skrevet, ja i dag har jeg oppheng. Beathes bokblogg inviterer som vanlig til boka på vent. Og her kommer jeg! Jeg fikk ny bok i dag. Hertevig Forlag har utgitt boka Med blodsmak i munnen - og andre bloggtekster av Lise Hetland, Ingeborg Senneset og Svein Øverland.

Utdrag fra omtalen:

Blogging har i løpet av de siste årene gått fra å være en underkjent tekstsjanger til å ha blitt en anerkjent og kraftig kanal for dialog.
”Med blodsmak i munnen” er et samarbeid mellom bloggerne Ingeborg Senneset, Lise Hetland og Svein Øverland – to tidligere psykiatriske pasienter og en psykolog. I mange år har de delt sine tanker om psykiske lidelser, mestring og relevante samfunnsforhold med sine lesere.
Blant tusenvis av innlegg har de tre gjort et utvalg av hverandres tekster for å fortelle noe om bokens hovedtemaer: Selvskading, helsevesen, skriveprosess og det å reise seg.
Og jeg leser. Jada, den er på vent, men jeg er litt paralell. Jeg måtte jo se hvordan den startet. Hvordan den grep an kniven når den skulle skrive om selvskading, tvang, psykiatri og det å være åpen, blogge uten å smitte, hvordan den viser menneskene bak lidelsene eller satte punktum så jeg ikke så mennesket. Men jeg kan røpe: Jeg ser alle tre menneskene. De to med hver sin psykiatriproblematikk og en av de første forfatterne i landet som skrev om selvskading på norsk. Han er guro og ekspert, men setter seg ikke på en pidestall. De to andre forfatterne er bedre på blogg enn meg, skriver han. Og jammen meg mener han ikke at de holder foredrag bedre og. Og det skal ikke rent lite til. Svein Øverland er en av de mest skrivende her i landet og holder en drøss foredrag. Og møter du han i heisen på univeristet, har han skriveblokka i hånda. Og jeg leser: Boken på vent. Dette er boken på vent, tittelen min på dette blogginnlegget, så jeg stopper der, her, nå. Men anmeldelse kommer.

Her kan du lese mer om boka:
http://www.psykopp.no/index.php/produkt/3316

3 kommentarer:

  1. Denne boken var helt ukjent for meg men den virker veldig interessant så den noterer jeg meg. Tusen takk for boktips! Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
  2. Enig med Beathe i at dette virker som en veldig interessant bok som jeg kunne tenke meg å lese :)

    SvarSlett
  3. Hei! Du skriver så bra! Dette er et tema jeg ikke har vært innom, men nå ble jeg nysgjerrig på denne boken! Ser fram til anmeldelsen din! God kveld!

    SvarSlett