Follow on Bloglovin

tirsdag 7. januar 2014

Boken på vent: Bibelen

I dag, leste jeg om et menneske, en kvinne, som døde av sykdom. Mange mennesker dør av sykdom før alderdom. Noen mener Gud har bestemt det. Andre mener det ikke handler om det i det hele tatt. 

Noen ganger, kunne man ønske det var enkle svar. Jeg tror ikke livet har verken enkle eller kompliserte svar. Det er tungt som at var syk, og så forenklet som at hun hadde en livstruende sykdom. 

Når noen leter etter svar i religionen, for å støtte seg, håper jeg de finenr støttte og ikke mer lidelse. Jeg håper det. Så enten om det er Koranen eller Bibelen, ønsker jeg en hellig bok. At en hellig bok skal gi trygghet til noen i kveldens mørke. Det kan gjerne være en barnebok. En barnebok om teddybjørner og snille mennesker. 

Selv om livet er tykkere enn Bibelen, hadde det noen ganger vært fint å kunne alle de religiøse skriftene utenat - for å kunne forstå hvorfor menesker reagerer så ulikt på ting utfra hva de tror og ikke tror. Temaet er stort og uendelig, og det finnes ikke bare én bok. Men vi kaller den ofte det, en bok som er svar, for Bibelen - enten det er en bibel i sunn mat eller religion.

Så boka på vent, er fasiten. Fasiten på menneskene. Den finnes ikke. Og vi aner ikke hvilke bøker vi egentlig skal lete i. Imens ser vi på den uleste Bibelen og minner oss selv om de gode levereglene. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar