Follow on Bloglovin

torsdag 5. desember 2013

Når himmelen faller ned

Jeg prøver å lese, men jeg tror det er snakk om en kognitiv svikt. Jeg går i vinkel av at en løfter på plasttalerkenen min. Brudd i rutinen. Jeg skriker ut, og så blir jeg stille. Jeg prøver å lese, men nøyer meg med sangtekster. I dag. I morgen, kanskje i morgen, kan jeg lese. Det blåser storm rundt vinduene. Jeg byr opp til månelys dans. Om det bare var stjerneklart. Eller, så kunne det godt snø. 

Her er et utdrag fra Når hele himmelen faller ned av Anne Grete Preaus. 

Det snør
himmelsk korrekturlakk
over feilstavet sommer.
Og hør
bylarmen forsvinner
under dalende flommer.
Og vi har hørt at ingen snøfnugg er like
og sånne under kan en tenke på en stund.

Jeg måtte sette meg ned litt i stad. Sette meg ned å skrive ned på maen hvilke julegaver jeg har kjøpt. Jeg sliter med å huske,  fra dag til dag. Fra minutt til minutt. Nettadresser jeg kunne forlensg og baklengs, de er borte i dag og jeg finner ikke igjen verktøyene på nett. De til bildene og tekstene og all pynten. 

Ja, det passer med litt korrekturlakk over denne dagen. Men, det er visst plussgrader. Så det regner. Det regner og jeg teller og på søndag er det kanskje snø. Jeg vil ha nye ski. Hva skal du med det? Se på dem, klappe dem, tro på dem. 

Oi, det er torsdag, jeg har en mail å skrive. Godnatta, dagen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar