Follow on Bloglovin

torsdag 19. desember 2013

Mens vi venter på nissen: Nøtteknekkeren med og uten tale

Jeg har mange ganger, lurt på hva jeg skal med ipaden etter at jeg kjøpte macen min. Veldig mange ganger. Stort sett ligger ipaden bare ved siden av meg mens jeg "jobber" på MacBook pro. Men i dag, i dag tenkte jeg: jeg har lyst til å lese jule-litteratur. Men hvor skulle jeg finne julehefter og bøker i dag, uten mulighet til å gå ut? Apple-store ble resultatet. Fra ipaden. Gratis var det også, for fullversjon av: 

Det er bare å innrømme det. Denne moderne teknologien dro meg rett inn i eventyrenes land. Gammeldagse illustrasjoner presentert med sider som blar, uten at jeg drar i arket. Boka kan lese høyt for meg, og markerer hvilket ord som leses. Dette må være perfekt for lesetrening og ordforståelse for barn. Men for meg, som voksen, kunne jeg velge å lese helt selv, uten lyden, i mitt tempo. Og slik liker jeg det. En mellomting er også at stemmen i boka leser, og at en blar selv, så kan man se så lenge eller kort man vil, på bildene. 

Jeg har mange ganger sagt at ipaden har for mye. Jeg klarer ikke bruke den som lesebrett. Jeg blir forstyrret av alt jeg har på den. Så, jeg ønsker meg et lesebrett. I alle fall å teste det. Men til slike barnebøker, er ipaden genial. Og jeg setter meg gjerne under juletreet og håper eventyret varer for alltid. Slik jenta i boka ønsket og. God jul, Klara. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar