Follow on Bloglovin

tirsdag 3. desember 2013

Bar bakke

Jeg ser på kalenderen. Det er tredje desember. Jeg har ikke klart å skrive de siste dagene. Jeg ser ut av vinduet. Det er klarvær. Og bar bakke. Det er desember, men ingen snø. Ikke noe lag av vatt som pakker byen Oslo inn. 

Jeg ser på presangene rundt meg. Eller, handlelisten og tankelisten. Den svever i bevisstheten min. Jeg må finne det riktige til den riktige. Musikk er det overalt og bøker er heller ikke så lett. Gir jeg bort en bok jeg kan anbefale, er det ofte en bok med et litt trist innhold i i tillegg, og når den da kommer fra meg, vil mottakeren tenke på meg når den leser. Og det er jo det vi skal unngå med boken, gi et lite pusterom. Det skal ikke være lett. 

Tungt veier bøker under treet. Det skal alltid være en eller to. Syns du ikke? Boken som falt fra stammen. 

Jeg snur meg i sofaen og ser ut igjen. Jeg var innom bokblogger.no og så på lister over folk dør etter å lese i 2014. Jeg dør ikke over bøker. Heller under, ved at jeg dør og boka detter i hodet på meg. Jada, jeg vet det ikke var ment bokstavlig. Men jeg henger meg opp i ord og uttrykk. Og nå henger jeg meg opp i juletreet. Vil det være grønt? Hvem vil pynte? 

Jeg tror det er noen som fryser nå. Jeg har teppe rundt meg og ser ut i mørket. Det er tirsdag men jeg har torsdag. Minst. En mann plystrer. Er det en julemelodi? Jeg vil høre En stjerne skinner i natt. Jeg vil også ønske meg stjernekikkert når jeg blir stor. En som jeg kan se helt til månen med. 

I morgen skal jeg fortsette å lese i boka Setningsskade. Jeg liker den. Jeg leste i den etter opperasjonen på søndag. Og mandag morgen. Jeg lå hvit og blek og leste som grått papir. Hver bok har sin side. Denne har mange. 

God natt. En stjerne skinner. 

God natt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar