Follow on Bloglovin

onsdag 20. november 2013

Når nettene blir lange og kulda setter inn..

....er det andre enn mus som forbereder seg til jul, kulde og alt som ellers hører vinteren til. Utenfor vinduet mitt, flyr det fugler. Jeg fikk noen til å henge opp meiseboller. Egentlig var det en avsporing fra tankekaoset og jeg visste ikke lenger hva vi snakket om, der jeg ganske enkelt sa: Fuglene trenger mat. 

Jeg ble hørt. Jeg og fuglene. Og fuglene, de spiser. De flyr og spiser, flyr og spiser. Det er smfuglene som får tak i mat gjennom de små hullene i nettingen. Jeg liker å se på at dem spiser. Jeg tror jeg kan sitte slik, hele dagen. Den dagen jeg er gammel, kan jeg godt mate fuglene i parken, en setning de i en tv-reklame for pensjon bruker om at det ikke er stort, å bare kunne mate fuglene i parken. Men jeg, jeg vil gjerne mate fuglene i parken. I mellomtiden, mater jeg dem i treet. 

Jeg kan ikke gå ut til dem, så det eneste bildet jeg tok, var gjennom vindu, på lang lang avstand, med et kamera som selvsagt fokuserte ganske mye på glasset. Glasset som ikke er pusset i år. Eller i fjor. Kanskje neste vår? Ja, kanskje neste vår når fuglene bygger rede. 

Som seg hør og bør nå i vinterkulden, tenkte jeg altså på fuglene. I dag var det minus 7 grader. Nå, er det minus 4. Skulle jeg vært i parken, ville jeg hatt på votter. 

Jeg googlet meg frem til mer fuglemat. Ja, et juletre, for den som vil lage maten fra bunn av. Det ligger i motebildet. Jeg liker ideen litt nede på siden her om å støpe maten i pepperkakeformer. Mer jul, blir det ikke. Kan vi gå i parken nå?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar