Follow on Bloglovin

tirsdag 26. november 2013

Boka på vent: Mysteriet Mamma

Noen dager, blir alt så viktig. Det blir så viktig å lese at jeg ikke kan skrive og det blir så viktig å skrive at jeg ikke kan lese. Så da ender jeg, med å gjøre ingen av delene i flere timer mens jeg med blikket i skjermen prøver å forstå hvorfor jeg ikke kan velge.Så slår jeg det fra meg også. 

 Noen må velge for meg, enkelt å greit. De må si nå er det sengetid, nå er det mat, nå er det ny dag. God dag. 

Men verden er ikke sånn. Man skal velge. Og jeg har flere bøker på vent. Hvordan skal jeg da velge? Og hvordan velger man mellom en søt barnebok og en tykk bok om massedrapet på Utøya?  Jeg klarer ikke. Jeg klarer ikke velge blandt de to. Jeg tar en annen. 

Slik valgevenen min ikke klarer ta egne valg i dag, fortsetter jeg på søndagens navn. Jeg tar en bok av samme forfatteretternavn som smakebit på søndag. ,Lorentzen, er etternavnet til Lajla som skrev Setningsskade, ja, du husket helt korrekt. Mysteriet mamma av TRUDE Lorentzen, utgitt på Oktober forlag, ligger på vent. Og litt hjelp med valget har jeg også.  Jeg skal også anmelde boken for et blad. Et blad om det psykiske. For her, er det noe, noe psykiatri og masse mellommenneskelig. 

 Det er så mye og så brå psykisk lidelse, at en mor dør. Mia ble psykisk syk midt i livet, brått og plutselig. Da Trude var 15, begykk Mia selvmod. Nå er Trude voksen og prøver å forstå hvorfor. Hvorfor døde mamma? Hvorfor tok hun livet sitt?  

Mysteriet mamma, som er nominert til brageprisen 2013 er Trudes skildring av en mor som ikke klarte å leve. Boka er historie som inneholder avmakt, håp, sorg og overlevelse. Men størst av alt er kjærligheten. Boka skal være en kjærlighetserklæring der Trude forsøker å finne svar, skildre og bevare. Jeg klemmer hånden rundt boken som nå ligger og venter på at jeg skal få mot til meg til å velge å lese, for akkurat nå skriver jeg, du leser vel hvor viktig det er ? 

5 kommentarer:

  1. Det er slett ikke alltid like lett å velge hvilke bøker en skal lese først, tror mange kan kjenne seg igjen der. Boken du har på vent har jeg ikke lest, men den virker som en sterk historie som kan være vel verd å få med seg. Kjekt at du ble med på spalten:-) Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, jeg synes dette er morsom måte å veksle ord og erfaringer på. Ikke alltid ordene mine er så balanserte og rolige, men jeg er ike så rolig inni meg. Så da spretter jeg litt rundt over tastaturet, men alltid prøver jeg å finne noe fint å si. Men, jeg lyver ikke. Det skal være fint om jeg sier det er fint. Jeg er bokstavelig sånn sett. Fra a til å.

      Slett
  2. Nei det kan være ordentlig vanskelig å velge noen ganger. Har selv en megastabel med bøker som alle skal leses "først" ;)

    SvarSlett
  3. Denne boka har jeg lest, og den synes jeg var sterk.:) Bra bok! Greit å være litt ovenpå når man leser den hvis den kan føles for touchy.;) Men det er også en veldig vakker bok, ikke bare trist..

    SvarSlett
  4. Jeg hadde også vanskelig for å velge bok denne gangen og ble reddet av at mannen min kom inn med posten. Der var det en novellesamling jeg har lyst til å lese. Det fine med noveller er at du kan lese en eller to mellom de andre bøkene :-) Mysteriet mamma er jeg ikke helt sikker på om jeg klarer å lese, jeg er noe sensitiv når det kommer til bøker fra virkeligheten. Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett