Follow on Bloglovin

tirsdag 19. november 2013

Å handle bøker på nett

Noen ganger, blir jeg spurt om hvor det "lønner seg" å handle bøkene på nett. Jeg leser bøker helst på norsk siden konsentrasjonen min er relativt lav og engelskferdigheten heller ikke ravende høy. Men hvor på det norske utvalget jeg velger, varierer. 

En ting jeg ser på, er frakt. Har nettbutikken fri frakt uansett, eller på ordre over summen boka jeg skal ha koster, er det en utløsende faktor for å velge dem fremfor en butikk med frakttillegg. 

Utvalget har mye å si hvis jeg skal handle alt på ett sted for å unngå  ekstra fraktgebyrer, men er frakten fri eller rimelig uansett, kan jeg gjøre mer spontane kjøp og trenger ikke å planlegge. 

Om jeg leter etter en bok som ikke er inne, er det god service om jeg kan spørre på epost om denne kan bestilles opp eller om det er et felt der jeg kan krysse av at jeg ønsker informasjon når boka igjen er på lager. 

Annonsering og tillit er også viktig. Når jeg får mine ukentlige epost, ofte er det på mandager, fra diverse butikker jeg abonnerer på nyhetsbrev fra, undersøker jeg alltid om det er et spesielt tibud på en bok jeg skal ha selv eller gi i gave. Har de denne til en god pris, er sjansen også stor for at jeg handler det andre jeg skal ha i "samme slengen". 

Skal jeg ha fagbøker eller bildebøker, liker jeg å få bla litt i den elektronisk for å danne meg et førsteinntrykk. Jeg liker også å bli opplyst om når boka kom ut og hvor mange sider den har for å vite litt om omfanget jeg kaster meg over. 

Kassen. I kassen er det viktig at det ikke kommer uventede gebyrer. Jeg vil vite om alt før jeg står der. Det handler igjen om tillitt og informasjon. Betalingsalternativne er også avgjørende. Jeg foretrekker å bruke paypall eller få faktura, da jeg da slipper å finne frem kort og kodebrikke akkurat da jeg oppdaget boka. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar