Follow on Bloglovin

mandag 5. januar 2015

Oppskriften på en mandag

Jeg våkner. En hofte ligger og skriker. Jeg står opp. Jeg spiser det som er bestemt at jeg skal spise. Jeg svelger vonde følelser. Tankene får fly tilbake til sengen. Jeg sover litt til. Jeg står opp. Jeg snakker med legen min. Jeg forklarer og kjenner distanse. Jul har skapt distanse. Jeg henter meg inn igjen. På fem meters dypt vann. Jeg snakker om fisk og ønsker meg akvarium.

Videre vil det være desiliter med drikke, skjeer med sunn fornuft, munnfuller med galskap og målebegere som renner over. Sånn er dagen. Mandagen. Tilbake til hverdag. Jeg er ikke helt der, enda jeg ikke liker helligdagene. Alle forandringer velter meg og nå var jeg blitt vant til hverdager med helligdagsmodus. Nå er det tilbake til samtalene, som jeg egentlig liker og setter pris på. De som limer dagen sammen. Jeg trenger mer lim. Én samtale er for lite til å lime sammen dagene som har gått kalt julen. Julen er syk. Jeg er syk. Helligdagene er friskmeldte. Alle er tilbake. Unntatt meg. Jeg er enda i en fortid. Julen. God dag, godt nyttår.

Tre teskjeer beroliggende tålmodighet. Svelg. Let´s go and make your monday. Hva gjør du i dag?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar