Follow on Bloglovin

torsdag 7. august 2014

Språket vårt og tabuord

Folk sier ofte at jeg er tynn eller mager. Men sier jeg at noen er stor, rund, tykk, overvektig, så er det stygt å si, enda jeg ikke har nevnt ordet feit. Jeg smaker på ordene fordi jeg tydeligvis har sagt feil med å si stor, men hva skal jeg si hvis man skal beskrive en person utseendemessig for å huske SAMMEN hva en person heter? Litt rund pleier de rundt meg å godta. Hva mener du? Noen ganger, holder det ikke å si høyden og hårfargen for å forklare. 

Jeg ser meg selv skrive dette med skjelvende hender. Jeg frykter en hets, et hat. Men samtidig, jeg sa jo bare sannheten. Og jeg prøvde å si den forsiktig. Varsomt. Med respekt. Jeg har selv "feil" vekt som tynn, og ser ikke noe vondt i litt rund som noen er. Så jeg er varsom. Likevel, blir jeg ofte kuttet hendene av. Unnskyld. Jeg gir meg hånda mi. 

Gi meg handa di ven er en sang vi brukte i begravelsen til bestefar. Den er vakker. Men jeg har ikke så mange venner lengre. Og ingen besteforeldre. Vennene har gått. Besteforeldre har forlatt av naturlig årsak (les: døden). 

Noen er født korte, noen lange, noen mørke, noen hite, noen blir helt naturlig litt runde, andre blir streker, og det er slik vi har mangfold. Kan vi ikke få beskrive det i dagens samfunn? 

Med all respekt, HL. 

3 kommentarer:

  1. Hei HL :) Det er ett ord jeg konsekvent IKKE bruker og det er ordet *feit* Jeg grøsser bare jeg skriver det....Et mobbeord som er nedlatende og dessverre fortsatt mye brukt...selv av overvektige...Fordi de har et så dårlig forhold til seg selv så velger de å bruke de betegnelsene de ble vant til å høre....Mobbing av folk uansett kroppsstørrelse er ALDRI greit. Når jeg leser at tidligere overvektige ønsker å hjelpe andre overvektige og kaller dem feite...da tenker jeg èn ting...vedkommende har et elendig selvbilde og forstår ikke dette med selvrespekt.

    SvarSlett
  2. Takk Diva. Jeg mente ikke i forbindelse med noe negativt, ikke som mobbing, men generell utseendebeskrivelse (og aldri ordet feit) for å forklare en annen hvem man snakker med. Som høy, gjennomsnittelig osv.

    SvarSlett
  3. Det er jeg helt enig i :) Helt klart at vi må kunne beskrive andre på en saklig måte, dessverre er en del mennesker kanskje litt vel hårsåre?

    SvarSlett