Follow on Bloglovin

onsdag 6. august 2014

Jeg vil ikke bli stor (Pippi Langstrømpe)

skjermdropp fra bokhylla.no/nasjonalbiblioteket

Jeg leser Tenke seg til Emil fra Pippi Langstrømpe. Jeg falt for fortellingen om Pippi som ikke vil bli voksen. Og jeg liker Pippi, som hun er. Akkurat som at jeg også liker Emil. Det meste gale han gjorde, gjorde han i god tro. Pippi tenker som meg. Det går ikke an å tegne en hel hest på et a4-papir. Derfor går ikke Pippi på skolen. Men jeg gikk, og jeg tilpasset meg samfunnet og var flinkest i klassen. Cirka. 

Det er mye som er cirka. Og cirka og omtrent forvirrer meg. Da er det godt å lese i en barnebok der sannhet er sannhet og eventyr er eventyr. I den virkelige verden, koker alt sammen. 

 
skjermdropp fra bokhylla.no/nasjonalbiblioteket

Mer nøyaktig kan jeg si at jeg gleder meg til jul og har begynt å handle inn julepresangene. Det er greit å være ute i god tid når man er avhengig av at andre leverer posten. Jeg har også to bursdagsgaver som skal i boks i høst. Jeg ville gjerne gjemt bøkene og andre gaver, som Pippi gjør med gavene, men noen hestehale har jeg ikke å henge dem i. Jeg får finne på en annen innpakning. God jul! 

Hva står på ønskelista de? Mer eller mindre nøyaktig. 

1 kommentar:

  1. Pippi, og de andre figurene til Astrid Lindgren, har et budskap. Det er vel derfor de fanger oss så godt!

    SvarSlett