Follow on Bloglovin

søndag 3. august 2014

Sikkerhetsinstallasjoner (sommerstafettføljetong)

Berit i bøker og bokhyller utfordret/inviterte meg til å skrive om sikkerhetsinnstallasjoner. Det gikk lekende lett. For sikkerhet, har de voksne alltid vært opptatt av (Les: jeg er enda barn). 

Sikkerhetsinstallasjoner i hjemmet
Vinduene hadde barnesikring utover ti centimeter åpning. Veggene hadde brannslukningsapparat. Komfyren hadde en knapp man måtte trykke på for at døra skulle åpne seg. Den traff broren min og fikk den i hodet som 2-åring (eller litt yngre). Smart unge, mindre smarte produktutviklere. Klart det var knappen som var spennende! Tyverialarm for å beskytte huset og dets innhold mot tyver. Røykvarsel melder om brann (og høy aktivitet på kjøkkenet). Og på korkene er det barnesikring. Spesielt husker jeg whitespritkorken når vi skulle vaske beis av fingrene mine.

Sikkerhetsinstallasjoner i båt
Redningsvest. Oransje, stor og stram. Med glidelås. Enda et brannslukningsapparat om vannet ikke er nok. Jeg tar meg vann over hodet og går en tur på land.

Sikkerhetsinstallasjoner i bil:


Barneseter, sikkerhetsbelter, airbag. Apropos airbag, i vannet renger man badering og armringer før man kan legge på svøm om man ikke riktig kan svømme. De har også luft. Jeg seiler på en luftmadrass før jeg går ut på tur.

Sikkerhetsinstallasjoner på tur:
I fjellet, husk matpakke (les: en pakke favorittkjeks og kvikklunsj) og nok drikke.  Myggspray og teltduk tilfelle myggangrep og tilfelle man må søke ly over natten på grunn av dårlig sikt. På sykkeltur, bruk hjelm. Kan du ikke sykle enda, brukes støttehjul. Jeg støtter meg til en varde og legger fra meg en sten fra byrden. Jeg nådde toppen.

Sikkerhetsinstallasjoner i psykiatrien:
Belter, som til vanlig holder buksene oppe, holder utagerende pasienter i ro.

Sikkerhetsinstallasjoner på pc/mac:
Antivirusprogrammer. Mitt har gått ut på dato og jeg tar meg ikke råd til å fornye, så jeg har lastet ned et som er gratis i bruk. Jeg håper det virker. (Kryss fingrene eller fest meg til korset. Jeg er mac-avhengig for bilder og skribling.)

Mens jeg lever i håpet, lurer jeg på hva Berit håper for resten av sommeren? Hun kan også skrive litt og tro og kjærlighet, siden tro, håp og kjærlighet henger sammen. Og størst av alt er kjærligheten. (Eller kanskje ikke hvis mannen glemmer å skru på tannkremkorken.)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar