Follow on Bloglovin

mandag 14. juli 2014

Sommerstafettfølgjetong: Det triste er også livet. Det søte liv også.

RUNDDANS
søt 
søtere 
kjærlighet første blikk
sukker 
perler 
diamant 
giftering
baby 
stor kjærlighet første møte
ny perle
diamant 
giftering 
to hender på et gamlehjem 
skrukkete
søt søtere 
kjærlighet siste blikk
et søtt honningstikk


Berit og jeg har som kjent sommerstafettføljetong. Hun har litt mer i livet sitt enn jeg har, så jeg svarer litt fortere tilbake. Men svar kommer, fra Berit og. Hun spurte meg hva som er søtt. Først: Jeg liker ikke honning og ikke marshmellows. Det er FOR søtt. Så var det sagt. Og biene håper jeg ikke stikker av, for jeg vil ikke møte dem. Jeg møtte en gang en bie. Eller en hel stokk, rømt fra en som drev med bier. De angrep mamma med det tre stikk og jeg var 6 år.

Men fra det, til ting jeg synes er søtt. Det er søtt når storebror skriver han er glad i meg. Det er søtt nå en voksen mann holder i dukkene mine og hjelper meg med foto. Det er søtt når en lege innser at det er bedre å være død enn levende, for meg. Det er søtt med en hund som nekter å forlate faget ditt. Det er søtt med en utlending som lar det spørre om hva som helst fra hjemlandet. Det er søtt når en gammel dame sitter i et hjørne hos Baker Hansen og en gammel enkemann komer bort, han får sette seg ned, de snakker om livet uten at jeg hører ordene, og hånd i hånd går de ut. Det er søtt på trikken, når de unge husker å se opp fra telefonen sin, møte en gammel sjels blikk og reiser seg så bena som har gått i 80 år får hvile.

Det finnes søt mat du kan ha på grillen også, Berit. Siden du først skrev om grill. Og denne kaken tar bare 10 minutter. http://www.brodogkorn.no/oppskrifter/grillgodt/sott-pa-grillen/brownie-pa-grillen/ 


Er sjokolade søtt nok? Hvis ikke, kan du putte på vaniljeis. Og grilling er sosialt, og ikke så trist. Men det fines en trist baker, og noen ganger finner jeg det triste søttt. Jeg liker det triste, litt som at jeg kjenner igjen. Det triste er også livet. Det søte liv også. Jeg referer Inger Hagerup:
Det bor en gammel baker
på en bitte liten øy.
Han er så lei av kaker
og krem og syltetøy.
Men han må sitte likevel
og spise sine kaker selv.
For han bor helt alene
på en bitteliten øy.
Når små og store båter
går dampene forbi,
da sitter han og gråter
i sitt varme bakeri,
og spiser loff og fattigmann,
for ingen kunder går i land.
Og han er helt alene på
på en bitte liten øy.
Det var en gammel baker
på en bitte liten øy.
Han åt for mange kaker
med krem og syltetøy.
Forleden dag så satt han død
midt i en haug av wienerbrød.
Og nå bor ingen baker
på en bitte liten øy.

Jeg sender badeballen over til Berit. Siden hun ikke er på stranda så mye, lurer jeg på hva som er favorittdesserten i sommervarmen. Og om hun har et bær å plukke med noe.

Følg med i sommerstafetten hos Berit. Ballen ruller videre som hjulene på en sykkel. Eller barnevogn. Virker disse i fjellet? Jeg bare undrer.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar