Follow on Bloglovin

mandag 14. juli 2014

På godt norsk

På godt norsk er det god sommer nå. Både i øst og vest og nord og sør. Og jeg, jeg sitter inne og i dag, er jeg igjen på språket. På norsk. Fra engelsk. Språkrådet har funnet avløserord. Og dette ordet, passer i sommer. Facebook er nemlig fullt av babybilder! Gjetter du ordet? 

Svar: Babyboom 
På godt(?) norsk: babybølgje/babybølge, fødselsbølgje/fødselsbølge

Ettertanke
Jeg er vant til bølger. Bølger i humør, bølger i sjøen, bølger av klær som er populære eller ut - der alle skal ha et ene eller andre klesmerket. Men hvordan får vi en fødselsbølge, akkurat nå? Jeg skjønner det rett etter krigen, da kårene først var trange, og så fikk man håpet tilbake. Men hvordan ellers, hvordan oppstår det som en bølge? Det kommer jo barn hvert minutt hvis du følger med i hele verden. Nå mens jeg skriver, fødes flere barn bare på tiden av et blogginnlegg. Så er det ikke egentlig en evigvarende stor flodbølge med små, svømmende barn i damemager som møter verden? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar