Follow on Bloglovin

fredag 11. juli 2014

Sommerboka

Som sagt, jeg har lesesperre for tiden. Jeg begynte på en bok i stad, og ble både sint og lei meg over alt som stod. Jeg ville legge inn så mange setninger. Men selvsagt, for forfatteren var det ikke sånn. 

Men for meg, er det sånn. Og når noen roter i virkeligheten min, vet jeg ikke lenger hva som er virkelig. Det er vondt. Det er tøft. Det er tungt. Det sant.

At jeg ikke kan lese, betyr ikke at andre ikke kan. Og jeg tok en titt på nettet og så noen gode sommerbøker.

Jeg fant Analfabeten som kunne regne av Jonas Jonasson, forfatteren av Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant. Den tror jeg kan bringe frem et smil. Samtidig som den minner meg om at selv om man ikke er god til én ting, kan man kanskje noe annet.

Fra det ene til det andre. Og over på den andre delen av banen. Fotball. Det er fotballdag i morgen. Men enten man liker fotball eller ei, stikker denne boka seg ut som en god en: Rød eller Død av David Peace. VG gav den terningkast 6. Boka er fortellingen om Liverpool FC og Bill Shanklys vekst. Det er en fortelling om å trekke seg tilbake, om én mann og hans livsverk, og om denne mannens liv etter jobben. Bill bli delt mellom hjemme og borte, rød eller død.

Min evige sommerfavoritt, er Sommerboken av Tove Jansson. Den går aldri ut på dato, for verken liten eller stor. Sommerboken handler om lille Sophia, pappaen hennes og farmor som tilbringer sommeren på en øy i Finskebukta. Mest av alt er det en fortelling om forholdet mellom en meget gammel kvinne og en meget ung jente. Hyggelig lesning med rom for perspektiver med sine kontraster og skildringer. 

Over til neste omgang. Flere av mine lesere strikker også, så når sommeren går på hell og skolestart kommer, kan denne være en hit: Skappelstrikk. Skappelgenseren er kjent landet over for å være lett å strikke og kul å se på. Nå kommer en hel bok med enkle oppskrifter. Levering antatt i midten av august. Ha pinnene klare. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar