Follow on Bloglovin

fredag 11. juli 2014

Språk på godt norsk

Jeg har alltid vært opptatt av å skrive. Mer av å skrive enn å lese. Jeg kunne ønske jeg klarte å lese mer, men når jeg leser, spretter skriveideer opp i hodet mitt. Men i helga, skal jeg prøve å begynne på en bok jeg skal anmelde. 

Før det, koser jeg meg på språkrådet sine sider. De har en egen ordlsite med avløserord. Der vi ofte bruker ord fra engelsk, har de skrevet inn det norske alternativet. Jeg ser først på A i alfabetet, det kommer Aller først. 

I disse sommertider er det mange som poster på Facebook og andre sosiale medier hvor de er. Att skriver de. Att Roma. Eller andre feriesteder. Her er språkrådets avløsningsord: 

att: av eng. "attention" = ved, v/ (ev. skriver man bare navnet på ny linje)

Er det bare jeg som synes det er fasinerende? Og til norske forlag og forfattere: Bruker dere avløserord? I ferien, bruker bonden avløsere. Men det var et sidespor. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar