Follow on Bloglovin

onsdag 13. november 2013

Dynehytta

Noen ganger, noen ganger har jeg mest lyst til å hjemme meg. Og jeg vil krype innunderdyna og lese i en bok. En bok som reiser meg vekk fra virkeligheten. Men det går ikke an, for under dyna er det for mørkt til å lese, og hendene mine for slitne til å holde bøkene oppe, og hodet lukker øynene. Og slik drømmer vi. 

Før jeg legger meg, vil jeg løfte frem noen bøker for de små. Nettopp fordi, at det er på sånne dager som jeg kjenner meg så liten, jeg burde løfte dem opp i stedet for å skjule bort på en altfor tung og lang voksenbok om virkeligheten. 


Jeg vil ta en titt på barnebløker som kan ligge under juletreet. De gamle og gode er fortsatt å få tak i, som Pippi, Emil, alle Egners bøker, men det er en himmel full av stjerner på reisen til julestjernen. 


Jeg velger meg noen bøker fra tipsene til bokhandlerne. Først, har vi boka til Synne Lea, Nattevakt. Og kanskje begynner jeg med nettopp den, fordi jeg akkurat ville trekke pusten og lese under dyna. Men dette er visst en bok som også kan leses høyt og i dagslys. Den handler om drømmer, lengsel og venner. Dette er en bok for de litt store barna, 6-9 åringer. Men jeg, jeg tror at alt som er godt skrevet, kan bli forstått av yngre også og glede de som er eldre. Sånn som foreldre som leser høyt. 


Andre bøker i tipslistene for samme aldersgruppe er Nissen er våken i god Astrid Lindgren- ånd. Den tror jeg jammen jeg skal sette på min ønskeliste også. Den ble først utgitt på svensk i 2012. En julebok  illustrert av ALMA-vinneren Kitty Crowther. Når barna sover, våker nissen. Nå slo det meg nettopp at det kanskje er derfor voksne er lengre våkne enn barn - fordi de må være nisser. Noen ganger med gaver, andre ganger med det helt nødvendig. Som strøm, vann, varme og mat. Om litt er kaffen klar, så vi kan holde oss våkne - litt lengre (men Hei! Jeg er enda ikke kaffedrikker!). 


Fra høstens nyheter har vi den drivende Kaptein Nero, bok nummer fire av Ambjørnsens bøker om Samson og Roberto. Den er morsom, velskrevet og spennende. Boka er illustrert med enkle blyanttegninger og mest tekst.  Men bokstavene er stor skrifttype, så denne leses greit av barn som ikke er så vant til tettskrevne sider enda (eller så kan bestemor som ser litt dårlig lett lese også!) 


Jeg fortsetter nissejakten. Nå skal jeg sove (Jeg drikker ikke kaffe).  I morgen skal jeg se på bøker for de aller yngste. Jeg ser at fortsatt eksterer bøkene om Emma og Thomas som jeg leste selv som liten. Nå er jeg stor, på vei til sengen dynehytte med mange setninger fra barnebøkene jeg husker fra liten av i hodet. "Emil, hva har du gjort?" 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar