Follow on Bloglovin

mandag 15. desember 2014

Store tanker

Per. Glimt av min far er skrevet av Pers Fuggelis sønn Aksel. Boken er en lang samtale mellom faren og sønnen. Uten å vike unna vanskelige spørsmål går de gjennom farens liv en siste gang. Lik en lege som eksaminerer en pasient, streker sønnen opp bildet av sin egen far, som etter hvert fremstår naknere, mer sårbar, men også virkeligere enn før. Cappelen melder at boka nå er trykket i 5. opplag, totalt 33 000 eksemplarer. Havner den under ditt juletre? 

Jeg tenker i dag. Mye på døden. Jeg vet ikke hvor tankene mine kommer fra eller hvor de er på vei. Jeg vet bare at det haster nå. Haster å gjøre ting ferdig, ferdig til jul. Og så synger englene. Kjør på! Jeg må bare holde det gående, litt til. 

Jeg tenker i dag. Jeg tenker og kommer til kort. Julekort. Ett. Barn. Fødes. Skriker. Gråter. Går. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar