Follow on Bloglovin

lørdag 1. november 2014

O jul med din glede

Ikke alle gleder seg til jul. Jeg burde være en av dem som ikke gleder seg. Likevel gleder jeg meg til jul, for jul er noe som alltid har vært og som alltid kommer. Det er forutsigbart. Folk kjøper ribbe, juletre og julegaver. På lille julaften pyntes treet "mitt" julerødt og Grevinnen og Hovmesteren pryder tv-skjermen, til og med uten farger. 

Noen som ikke gleder seg til jul, er blant annet de Kirkens bymisjon hjelper i år. Og jeg vil også bidra. Kampanjen heter Gled noen som gruer seg til jul. Du kan gi to middager. Det er konkret og det er vakkert. To middager til en som kanskje fryser. Man gir 80 kroner med sms Glede til 2490, og det klarer bymisjonen å få to skikkelige julemiddager ut av. Applaus. 

Jeg tar fram min barnlige lyst og pakker den inn. Det er mange gaver man kan lage selv, eller handle noe som passer personen man skal gi til helt perfekt. Det handler om å planlegge. Det liker jeg. Men ikke alle har råd til gaver, og det er heller ikke et must. Jeg er bare veldig vant til gaver og liker å gi dem. Så får jeg heller gi og ikke få tilbake. Det er helt greit. 

Det er nisser, marsipan, julemus og julebrus i butikkene nå. Det er pepperkaker og lyslenker. Og jeg liker det. For når de går ut i januar, vet jeg at de kommer tilbake. Handelsstanden gir aldri slipp på jula. 

Det er julehjem også. De fleste pynter til jul, enten lite eller mye. Jula skiller seg fra resten av året, samtidig som den er forutsigbar med at den kommer på samme tid hvert år. God jul! 

I dag gikk jeg på bokjakt etter julebøker på Ark sine nettsider. Jeg fant mange bøker om jul. Det var gamle klassikere som Snekker Andersen og julenissen, en rekke hobbybøker og mange bøker om kaker og julemat. Nytt i år er Helstrøms og Jacobsens bok: En duft av jul. I "Duft av jul" sørger Eyvind Hellstrøm og Kristin Jacobsen for at alt som har med mat og drikke blir perfekt til jul og nyttår. Alle de tradisjonelle rettene er med, som ribbe, pinnekjøtt, torsk, julesild, medisterkaker, lutefisk og skinke, og alt nødvendig tilbehør, som rødkål, svisker og saus. 

1 kommentar:

  1. Først skummet jeg, men så begynte jeg på nytt og leste innlegget ditt sakte. Jeg er en av de (mange) som ser på alt som har med julen å gjøre som utrolig stress. Kunne godt ønske at det ikke var sånn, så nå suger jeg til meg dine positive vibber, og vil virkelig satse på at jul er gøy. Gøy, gøy, gøy!! Ja takk, til flere sånne innlegg :)

    SvarSlett