Follow on Bloglovin

søndag 30. november 2014

I dag skal jeg lese den

Smakebit på adventssøndag: 
"Liten har jeg fått lov til å være en del av noe større. Som en puslespillbrikke i verdens puslespill." 
Slik åpner samlingen til Kraftverk 50, og det er min setning om det å få skrive for Bergen, som jeg sa for noen år siden. I dag vil jeg lese de andres tekster. Jeg begynner nå, med redaktørens tekst. 
"Det har vore litt som å køyre karusell. Ein slik type i grønnlakkert stål som går rundt og rundt når du sparkar han i gang."
Det handler om å velge ut gode tekster, og glemme rettferdigheten et øyeblikk. For fra over 1000 tekster, der 50 skulle gjenstå, er tre av de mine. Det er ikke rettferdig. Men det skulle være de gode tekstene. Tør jeg å stole på det? 

Det er første søndag i advent.  Det er Inger Hagerup som har laget diktet jeg er oppvokst med. Det lærte jeg i dag. Her kommer diktet, eller den første strofen, i adventsdiktet. 
Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede
Det står og skinner for seg selv og oss som er tilstedeSå tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede
Jeg kunne ønske jeg var til stede. Men det er jeg ikke. Og da får det være greit. Det er lys i taket også. Og over taket, flyr englene. Og spurver som fryser og kråker som stjeler. Kjenner du en løs fugl? 

Jeg liker kampanjen til Kirkens bymisjon med å gi 80 kroner til to middager. Det handler om å gi glede. Og kanskje er det nok i dag, det å tenke på advent og adventsdikt. Kanskje trenger jeg ikke å tvinge meg til å lese med krefter jeg ikke har. Kanskje. 

5 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Spännande att läsa en bok man själv bidragit till.

    SvarSlett
  2. En fin smakebit. Ønsker deg en fin adventssøndag!

    SvarSlett
  3. Tack för smakbiten. Ha en fortsatt fin kväll.

    SvarSlett