Follow on Bloglovin

mandag 3. november 2014

Bokstavlig talt

Jeg skal bokstavlig talt snart lese ei ny bok. Jeg skal ta meg i nakkeskinnet (mindre bokstavlig) og lese ei debutantbok. Jeg liker debutanter. Det har jeg alltid gjort.

Det er ike helt sant at det er en debutant, hun har tidligere gitt en prosabok, men dette er første roman. Forfatteren kom til verden året etter meg, i 1985, og er med andre år 29 år gammel. Hun heter Tina Åmodt og utkommer i disse dager med sin første roman: Det blir aldri lyst her. Forlaget er Kolon.

Tina Åmodt utkommer i disse dager med sin første roman Det blir aldri lyst her.

Forlaget om boka:
Midt på vinteren reiser Sara med kjæresten Eli til Finnmark. Mens Eli jobber som fisker, tar Sara bilder av det øde landskapet. Sara strever med å få kontroll over tankene sine og seg selv. Det eneste hun er sikker på, er at hun må være der Eli er. Men er det kjærlighet som knytter dem sammen?

Det blir aldri lyst her er en intens fortelling om avhengighet, makt, ambivalens og hemmeligheter - og om å prøve å se klart i mørket.
Jeg kjenner at jeg er litt Sara. Jeg har ingen kjæreste og i alle fall ingen jentekjæreste, det kunne jeg aldri hatt, men jeg kjenner at jeg tar bilder og ikke vet hva som holder meg i live. Jeg vet bare at jeg er her. Og der er du. Smil til fotografen. Meg? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar