Follow on Bloglovin

tirsdag 23. september 2014

Boka på vent: Alle mot én

Jeg leste i går pressemelding fra Cappelen Damm. Boka som må leses er Alle mot én. Jeg legger den til "på vent-lista". Det er tirsdag og spalten til Beate Boka på vent er åpen. 


bilde fra Cappelen Damm

Forlaget melder:
"Ann Kristin Liland opplevde alle foreldres mareritt. Hennes sønn Robert gikk fra å være en glad, skoleflink gutt til å bli en nedbrutt og traumatisert tenåring etter flere års mobbing på ungdomsskolen.

Hun kjempet hardt for at mobbingen skulle bli tatt på alvor, men de ansvarlige sviktet og mobbingen fikk fortsette i flere år. Senere kom selvmordsforsøk og rusproblemer for Robert.

Til slutt gikk Robert til sak mot Søgne kommune for å ikke ha gjort nok for å stoppe mobbingen. I februar 2013 vant han rettssaken og ble tilkjent erstatning.

Her forteller Ann Kristin Liland om den tunge veien hun har gått og hvor lite hjelp man får når barnet mobbes.

Det er skrevet mange bøker om mobbing, men få med råd til foreldre mens det hele står på. Saken der Robert fikk erstatning er også et eksempel på at myndigheter blir holdt ansvarlige, der dette tidligere ble sett som et privat problem.

Ann Kristin Liland håper at denne boka skal åpne opp debatten for hvor ansvaret for mobbing skal ligge og hva det gjør med familiene som rammes."

Tilbake til tirsdagen min. Det handler om å våkne. Jeg er så utrolig trøtt og sliten i dag. Det er for mange inntrykk. Da er det bra at noen andre gir uttrykk for hva som ikke er bra. Takk for at det lages en bok om gutter som mobbes. Det er ikke så mange gode bøker om det. 

5 kommentarer:

  1. Dette høres ut som en viktig bok å lese. Som både mor og pedgger dette et tema som opptar meg. Takk for boktipset

    SvarSlett
  2. Dette høres ut som en veldig viktig bok, og det er et veldig viktig tema som tas opp. Det er et tema som tråkker meg litt for nære, slik at jeg ikke vil klare å lese boken. Men jeg håper mange andre får veldig mye ut av den!

    SvarSlett
  3. Det er så vondt å lese om barn som mobbes.. Leste et intervju om ei jente som fortalte om mobbing på skolen i bydelasvisa i dag også. Viktig at slike bøker og historier løftes frem.

    SvarSlett
  4. Så såvidt intervjuet med hun og sønnen på tv her om dagen, viktig at det blir skrevet og lest bøker om tema, denne må jeg notere meg. Det er fælt at barn blir mobbet og grusomt at det ikke blir stoppet.

    SvarSlett