Follow on Bloglovin

fredag 22. august 2014

Vanlige spørsmål om Kindle

Jeg har hatt Kindle paperwhite 6 tommer i omlag to uker, og på den tiden har jeg fått mange spørsmål fra de rundt meg. Nå skal jeg svare. 

1. Hva er det? 
Det er et lesebrett. Det er ikke til å surfe på nett, men til å lese bøker. 

2. Har den tilleggsfunkjsoner? 
Ja, den kan kobles rett på wifi nett og man kan bruke ordbok og oppslagsverktøy rett fra boka mens vi leser. 

3. Er det lang batterilevetid? 
Ja. 

4. Hvordan er sidene sammenlignet med i en bok? 
Sidene er belyst og man kan vise større tekst enn det vanligvis er i bøker. Man kan lese i mørket fordi skjermen lyser. Størrelsen er som en pocketbok, bare tynnere. 

5. Kan man lese norske bøker? 
Kindle er koblet opp til amazon, der det er mest engelske bøker. Men du kan også legge til norske ebokhandlere i din kindle inne på Amazon, for eksempel har ebok.no og digitalbok.no funksjonen send til kindle. Da kan du trådløst sende bøker fra bokhandelen til din enhet. Du kan også laste ned programmet calibre på din datamaskin og koble til usb-kabelen (det er også slik du lader batteriet) som gjør at du kan formattere om bøker i annet format. Kindle leser også pdf. 


6. Hvor får jeg tak i Kindle? Må jeg kjøpe fra en utenlandsk butikk?
Endelig er Kindle i Norge. Mitt kindle er fra Multicom, en norsk nettbutikk. Per dags dato finner jeg den ikke i butikker som Elkjøp, Lefdal, Expert osv. 

7. Er jeg fornøyd? 
Personlig trodde jeg aldri jeg skulle like et lesebrett, da jeg ikke lyktes i å lese så mye på ipaden. Men jeg tok feil. Kindle gir den gode bokfølelsen med sitt utseende og hvordan den er i hånden. Det er også enklere å bla enn i en vanlig bok med den gode touchskjermen. Det gjør det enklere å kombinere lesing med for eksempel strikking da man bare trenger å berøre for å komme til neste side og ikke trenger å hjelpe til med å holde boka oppe. Kindle er min syvende sans: Lesing på brett. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar