Follow on Bloglovin

fredag 8. august 2014

Barn og ungdom på Cappelen Damm




Bøkene for høsten er ikke sluppet helt enda. Men jeg har begynt å titte på forlagenes sider. De nyeste bøkene til Cappelen for barn og ungdom er Alle har en bakside, Bukkene bruse vender tilbake og Kapteinsabeltann - to fortellinger og åtte sanger.
Alle har en bakside, handler om menneskekroppen, at alle mennesker har en kropp og at hver kropp har en bakside. Boka forteller også om hår hud, fordøyelse, hygiene og mer. Det er en undrings- og faktabok.

Bukkene bruse på vender tilbake er en billedbok og oppfølger av Bukkene bruse på badeland. Den skal være ellevill og morsom, som eventyr hør og bør.

Og Kaptein Sabeltann, er slik vi kjenner han. En farlig mann?

For de litt eldre, har de Dommedag kan vente av Levi Henriksen. Den vil jeg fortelle litt om. Hovedpersonen i boka, Astrid, skal få en lillebror. En lillebror står ikke på ønskelista til trettenåringen. Da er det bedre med den nye bestevennen, innflytteren Matt. Men ting er ikke så enkelt når det gjelder Matt heller. Foreldrene til Matt forbereder seg på dommedag. Skogen rundt Matts hus skjuler verre ting enn dommedagsforberedelser, så dommedag kan vente. 

Dommedag kan vente er en norsk bok av en forfatter som våger. Han har også skrevet for voksne, blandt annet en omdiskutert bok om egen hjerneskade, fengsler og sykehus. Jeg tror dette er en bok å sette på leselista, kort sagt en spenningsbok med mange dimensjoner, alt fra familieforøkelse til forbrytelser. Jeg vil driste meg til å skrive kriminelt god høst. 

Titler fra andre forlag følger de neste dagene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar