Follow on Bloglovin

tirsdag 22. juli 2014

Så rart (en barnlig gjenforening) på biblioteket, der alle skatter bor

Vil du finne på noe helt gratis i ferien? Fyll opp kofferten eller strandveska med bøker fra biblioteket (bare ta godt vare på dem). Eller, benytt de nye digitale mulighetene for lån. Her følger tips til nasjonalbiblioteket og til alle biblioteker i Norge med eBokBib. 

Jeg liker biblioteker. Hva er egentlig et bibliotek, bortsett fra en diger skatt jeg kan velge fra, på øverste og nederste hylle? Jeg brukte Store Norske Leksikon og fant: 

"Bibliotek
oppbevares, og for selve samlingen. Bibliotek kan også betegne bokserie eller bibliografi. Et moderne bibliotek kan i tillegg til trykksaker og manuskripter inneholde mikrofilm, spillefilm, videogram, fotografi, lydopptak m.m. Et biblioteks tradisjonelle funksjon har vært å oppbevare bøker og manus". 


I samlingen til nasjonalbiblioteket fant jeg bardommen. Så rart å være edderkopp med nøste i sin egen kropp. Ja, nettopp, Inger Hagerup. 

Jeg valgte:
Bok og forfatter: Så rart av Inger Hagerup 
Forlag: Aschehoug
Sider: Omlag 60

Jeg husket nesten alle diktene utenat og spesielt svak er jeg for Det bor en gammel baker. Siste strofe lyder slik: 
Det var en gammel baker
på en bitte liten øy.
Han åt for mange kaker
med krem og syltetøy.
Forleden dag så satt han død
midt i en haug av wienerbrød.
Og nå bor ingen baker
på en bitte liten øy.
Ta en reise på biblioteket du også, enten på nett eller fysisk. Nasjonalbibliotekets bokhylle krever norsk ip-adresse og du kan lese når du vil og så ofte og lenge du vil. Har du lånekort kan du låne bøker via en app som heter  eBokBib. Der er også nyere bøker enn de du finner på bokhylla. Du kan låne hver ebok i to uker, og du kan forlenge lånetiden ytterligere to uker om du ikke rekker å lese den ferdig. 

Jeg reiste til barndommen. Hvor drar du? God bokreise! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar