Follow on Bloglovin

lørdag 19. juli 2014

I alle verdens land

Først minner jeg om lørdagsspalten du kan linke bloggen din opp mot her: 
Link: Saklitteratur på lørdag - hver lørdag på bokloftet

Og så var det alle Italienerne. De spiser middag to ganger om dagen. Jeg lærer litt hver dag når folk kommer tilbake fra ferie. Person 1 har vært i Italia og hatt to middager om dagen. Han føler seg mett. Rett og slett. 


Jeg tenker pasta og pizza. Og pizza på grillen er hot i sommer. Det er i grunnen en hot sommer, varmegradrekord. Jeg ser meg rundt. I rommet sitter en fra Korea. Eller noe slikt. Jeg vil ikke spørre om noe. Jeg isolerer meg i ordene mine. Hun kjenner meg ikke. Jeg kjenner ingen. Jeg eier ingen. Jeg eier ikke engang meg selv. Gift skal du bli, fikk jeg høre som liten. Men jeg elsker ingen, på den måten, for ingen kan elske meg, på den måten. 


Jeg har brent mange broer. Men en bro vil jeg alltid huske. Den i Praha. Den er noe av det vakreste, Karlbroen heter den. Jeg kjenner ingen Karl, unntatt han i Karl og co som man så på TV, og han heter jo ikke Karl i virkeligheten. Om jeg skulle gifte meg, skulle det vært i Praha, er jeg kjenner de fleste gatene. 


Jeg kjenner ingen franskmenn men jeg har ikke smakt creme brulee, men Pariserloff har jeg smakt. Bakt i Norge, solgt på Smart Club og Smart Club eksisterer ikke lenger. Verden forandrer seg. Den har blitt coop. 


Jeg kjenner en norsk kinaviter. Hun har tegnet navnet mitt på et fint kort. 


Jeg kjenner en muslimsk dame, fra et land i Afrika. Hun tok av seg hijaben så jeg kunne se håret hennes. Det var et vakkert øyeblikk. Og jeg lærte, at hun velger å gå med hijab. Hun blir ikke tvunget og har det best sånn. 

Jeg kjenner en mann fra Nigeria. Da han kom til Norge, var det kuldegrader. Han pustet røyk ut av munnen uten å røyke. Han trodde han var syk. Så lærte han å gå på ski. 


Egentlig, har jeg hele verden her inne. Sammen med minnene mine. Jeg trenger ikke dra på ferie (selv om jeg skulle ønske jeg kunne). Les: Jeg vil til India. Med papegøyer i hagen og fotokamera i hendene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar