Follow on Bloglovin

onsdag 13. november 2013

Av sau er du kommet, til sau skal du bli - den rød tråd

Før, snakket vi om når bok blir film. Men bøker kan også bli mange småting. Jeg har hatt kopp med Prøysens Helene harefrøken, malt av tanten min. Jeg har spist av knerten-serviset. Jeg hadde figurer fra Mummibøkene. Jeg hadde hjemmestrikket genser med Pippi langstrømpe. Her kommer faktisk jeg inn, og ut... i bloggverden, rett fra boka.

Mens Ylvis-brødrenes "Hva sier reven" har spilt seg rundt på YouTube, vært sang, video og 14. november, i morgen, er i bokhandelen som bildebok, har den også spredt om seg på strikkeblogger. Som en rød tråd går det fra det ene til det andre.

Det går mange farsotter. Jeg husker da alle ville ha lue med Kvikklunsj på, da alle ville ha noe orange fordi det var VM-fargen, jeg husker da mariusmønsteret ble laget i ulike varianter, jeg husker Skappelgensere, Farmengenseren og de mange barnegenserne fra filmer og litteratur. Jeg husker Arne og Carlos julekuler og menn som ville strikke og hekle - mer enn før i tiden. Klær skaper folk og folk skaper klær.



Nå er det "Hva sier reven?" som preger mang en strikkeblogg, men også bokbloggene. Også min egen. I dag er "Hva sier reven?" sendt fra Norli. Jeg venter.

Det lages votter, sokker og luer. Samtidig er det en sint sau som har blitt populær på flere ullplagg. Ullas opphav er sauen det, ikke rart vi må strikke den. Der gror ulla. Hva sier sauen når vi klipper den? Hvordan hører vi at den er sint? Sinnasauen får meg til å tenke på Sinnasnekkeren og jeg tenker: Rett skal være rett, og vrangt vrangt - for at mønsteret skal gå opp. 

Senere i dag skal jeg lage en tipsliste over gode og innspirerende strikkebøker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar