Follow on Bloglovin

tirsdag 30. desember 2014

Det blir aldri lyst her - en bokanmeldelse

Jeg har lest Det blir aldri lyst her av Tina Åmodt.  Det er en liten bok med cirka 185 sider utgitt på Kolon forlag, om et lesbisk par som drar til Finnmark midt på vinteren, den ene skal fiske, den andre skal bare ikke være alene. Sara og Eli er paret boka tar for seg, og mennesker i nord Eli kjenner og ikke Sara. 

Mens Eli jobber som fisker etter at et familiemedlem har dødd, tar Sara bilder av det øde landskapet. Sara strever med å få kontroll over tankene sine og seg selv. Det eneste hun er sikker på, er at hun må være der Eli er. Det blir aldri lyst her er en intens fortelling om avhengighet, makt, ambivalens og hemmeligheter - og om å prøve å se klart i mørket. Det er ikke en skikkelig slutt på boka, annet enn at i ødemarken lever man i det samme mørket uten å si noe. 


Dette er likevel en bok som snakker og forteller. Jeg ser for meg bildene Sara fotograferer. De er godt skildret. Det samme er sjalusien, den er til og ta og føle på, det samme er frykten. Sara frykter at Eli enda har kontakt med eksen og at hun drikker for mye. Som moren hennes. Det er pengemangel og bekymringer. 

Minuset med boka er at det er litt for mye sex-prat. Jeg tåler ikke det. Kall meg gjerne en fintfølende leser. Men de gode skildringene av landskapet retter opp. Det er en bok om å elske, og om å være redd for å miste, ikke lenger eie og ikke lenger være den ene den andre trenger. 

Jeg ville gitt boka terningkast 4. Den er godt skrevet, men treffer meg ikke helt fordi den går inn i intimsonen bokstavlig talt. Har du lest den? 

2 kommentarer:

  1. Har ikke lest, men kunne tenke meg å se på den i kommende år. Ha en fin nyttårshelg!

    SvarSlett
  2. Jeg har lest den og gikk ikke til at det ble for mye sex-prat, jeg likte boken veldig godt og jeg syntes at den beskrev forholdet deres veldig godt og det de hadde å stri med. Ønsker deg et riktig godt nytt bokår!

    SvarSlett