Follow on Bloglovin

tirsdag 26. august 2014

Boka på vent: Kraftverk litteratur

Boka på vent hos Beate: Jeg har ikke fått lest utgave 49 av kraftverk enda, lansert fredag. Jeg har selv to tekster med. Dette er et verk med mange dimensjoner. Og jeg gleder meg til å lese hver gang. Jeg bare har ikke hatt overskudd. Det har vært nok med meg nå. Men jeg faller, og mens jeg faller, griper jeg etter bøker som kan gi noen noe. Så dagens lesetips er å laste ned helt gratis kraftverk nr. 49 her, som pdf

Utdrag: 
De sitter slik, 
lett bøyd, 
holder hverandres kvinneblader 
noveller, skilsmisser, 
tips om opp og ned 
styrke og vekt 
og tyngst av alt 
er virkeligheten 

Kraftverk er et prosjekt mellom litteratur og psykisk helse. Det er sterke tekster om svake sider og sterke sider om svake øyeblikk. Les, lær, beundre. De som har skrevet, vil noe med ordene. Og nå er de dine. 


Utdrag: 

Jeg sitter øverst i trappen og titter ned
Jeg får ikke sove. Hvorfor får jeg ikke sove?
Jeg får bare sitte der og se på mamma i den grå sofaen
Mamma som snakker nå, eller er det bare TV’en
TV’en er enda våken og ikke engang NRK har sagt god natta og jeg får ikke sove
Jeg sitter der, øverst i trappa, og ser ned, mellom sprinklene,
at mamma sitter der. Har hun strikketøy?
Strikketøy som kanskje blir en genser
Kanskje til meg, hvis ikke pappa koker den i vaskemaskina


4 kommentarer:

  1. Så spennende! Kjekt å komme på trykk, jeg har lastet ned og tittet på noen av tekstene. Skal dypdykke senere. Takk for supert lesetips!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fant ditt bidrag - kjempefint!

      Slett
  2. Så fint prosjekt! Og så fint å komme på trykk! :-) Jeg har lastet det ned og skal se på det i kveld. Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Veldig spennende prosjekt, har lastet det ned og skal titte på det i morgen. I dag ble det høstlansering på Litteraturhuset her i Bergen. Ha en fin kveld og takk for fine smakebiter :-)

    SvarSlett