Follow on Bloglovin

onsdag 23. juli 2014

Å spise hele regnbuen (og finne en skatt)

Jeg gikk en tur i arkivet mitt og hentet frem denne boken og anmeldelsen min. Les og lek og le! Olé!

Bok: Leik med maten
Forfatter: Ida Skivenes
Forlag: Samlaget
Utgitt: 2013
160 sider

Det er ikke ofte jeg anmelder kokebøker, og jeg leser aldri bøker om dietter så de blir uanmeldt fra mitt hold. Men kokebøker kan noen ganger få meg til å smile, og til å ønske jeg hadde et annet forhold til mat, at jeg klarte å lage og spise flere ting. Denne boka jeg sitter med nå, er en slik en matlagebok. Den skriver at jeg skal spise hele regnbuen, fordi jeg trenger det, ernæringsmessig. Samtidig skal jeg få leke med maten. Som voksen, kan man hente fram barnet i seg og samtidig få kalle seg matkunstner. Det er ikke verst. Slettes ikke. To fluer i en smekk. Eller tre, man får jo i seg frokosten samtidig.

Boka ”Leik med maten!” er av Ida Skivenes, også kjent som Ida Frosk i VG,  Foreldre & Barn og Instagram der hun har 130 000 følgere fra hele verden. Hun deler matglede og kreative frokoster. Du hørte nok som liten at du ikke skulle leke med maten, så den ikke gikk til spille. På den tiden, var mat til for å stilne sulten og kunne ikke gi annet.  Nå vet vi at maten gir mye vi trenger, og at den helst bør være variert. Synes man maten er vanskelig, får man gjennom denne boka hjelp til å gi maten ny innfatning, og kanskje åpne opp øyne og munn for flere ingredienser. I boka lærer Ida oss stegene for å lage matkunst, hva som trengs av utstyr og også hva kropper generelt trenger: Ulike matvarer og variert kosthold.

Vårt daglige frokostmåltid kan fra nå være en hyllest til råvarene og naturen, tallerkenkanten blir nesten en ramme og måltidet en vandring på kunstutstilling der du bruker smakssansene. Vi kan lære oss å se strukturer, farger, former og å sette de sammen. Vi kan lage snegler av bananer og hunder av vafler. Vi kan lage rev av grøt med jordbærører, vi kan spise et hus i blåbærskogen eller et tusenben av egg og selleri. Hele fargeskalaen ligger der, og venter på at vi skal forsyne oss. Vær så god!

I boka er ingrediensene delt opp etter farge og kategorier som pålegg, frukt osv. Fargene får vi servert som en palett på en pannekake. Er du klar til å male?
Du kan lage din versjon av Munchs sitt Skrik og Pikene på broen.

Er du klar til å bygge også? Du kan lage ditt eget Eifeltårn i Paris, Big Ben, Rådhuset i Oslo eller Operahuset i Sydney. Nå er du jammen blitt arkitekt også. Du kan også lage votter du trenger om du skal ut i kulda eller en fisk hvis du vil leke på akvariet.

Er du klar til å gå ut? Det vet jeg ikke, men dette er i alle fall en god, rik, morsom og sunn start på dagen. Boka er en liten skattekiste i enden av alle fargene. Takk for maten, Ida!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar