Follow on Bloglovin

tirsdag 17. juni 2014

Jeg står på tærne

- Ser du, ser du hvor høy jeg er? sier jeg. - Jeg rekker nesten opp til verdensrommet. Og der bor Gud. 
- Kjenner du han? 
- Hvem? 
Sant Peter banker på. Jeg åpner døra. 

- Kjære, lille, vene, nå drømmer du igjen. Du drømmer om liv og død.  Kan du ikke forskjellen? 
- Forskjellen på hva? 
- Forskjellen på liv og død og drøm og virkelighet. 
- Jo, jeg kan forskjellen, for bare når jeg drømmer, lever jeg. 

Jeg har trukket for gardina, og sola prøver å lure seg inn. Men den slipper ikke til. Ikke i dag. Ikke i morgen. Det er ikke dag når man ikke orker noe. Da kan sola være ute for seg selv. Sammen med fuglene og badene barn. De synger i barnehagen. 
- Jeg vil ha en huske. Kan jeg få det? 
- Hvem spør du nå? 
- Gud eller Snekker Andersen. 
- Ok, kanskje en snekker kan sveise sammen et tømmerstativ. 
Jeg smiler. Det er sommer og jeg er inne og du er ute og spiser is og jeg vet - du er trygg. Kanskje har du sand mellom tærne der du sitter, i dagens fotspor. 

Fotnote: Jeg er glad i deg. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar