Follow on Bloglovin

mandag 24. mars 2014

Jeg tror på gjøken

Noen dager er så lange, og likevel er alt de har plass til et dikt. Her flyr det:

Jeg tror på gjøken

jeg gikk en tur på livet 

og rett før, rett før jeg snudde på hode
slo den rede, helt rede på alt 
ovenfra og ned i

(frosken titter opp)

dette landet ligger nordafor
skapet står i landet innenfor
mur og paragrafryttere
alle jenter vil ha hest

hest og så luft under vingene
la fuglen bli fri mens håret flagrer
før halen vinker slående, svingene
pingvinen er et annet dikt på to ben


(den kan klappe)

På alle fire rir hesten og senga
Jeg våkner, snur meg, smiler
Her er vi i landet innenfor,
Bak et kjøkkenbord

Porselenet synger til fuglene
blir englestøv
Vi bare slang dem, tallerkene i gulvet
Fy gjøk, fly

(mens du kan)


H.L

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar