Follow on Bloglovin

torsdag 7. november 2013

Her kommer faktisk jeg! (Tilbake til en eldre anmeldelse)

Jeg, jeg lette litt i mailboksen min og fant igjen en bokanmeldelse jeg skrev i 2013. Den er i kategorien bøker jeg til vanlig aldri leser: Såkalte selvhjelpsbøker for å bedre selvtilliten eler Gud vet hva. Men denne, denne var litt annerledes. Og fargene på coveret var så sterke og så glade, at jeg strakk på smilebånet, lot fingrene glid over boken og leste. Pippi Power av Gitte Jørgensen, På norsk med Cappelen Damm forlag, 2010

Her kommer jeg og jeg er lykkelig, lykkelig, lykkelig alle mine dager! Neida, sånn er det jo ikke. Men å ta på seg Pippi fra strømpene og opp til flettene i noen minutter gav rom for en tankereise. Jeg ble tøffere, gladere og sterkere. Jeg bekymret meg mindre som Pippi enn som meg. Jeg har aldri hatt noen sans for selvhjelps-og utviklingsbøker. Men denne er befriende morsom, sterk og elegant. Jeg kan hoppe i sengen og selv velge hvordan jeg skal møte verden på pippisk. Det er et eget språk,en egen filosofi. Pippi er søt og morsom, men hun gjør som hun selv vil. Og det er stikkordet her. Hva vil DU?

Dette er en bok som spør i stedet for å svare. Boken er full av tankeeksperimenter, som hvilke tanker som flyr gjennom hodet ditt når du ser fremover og tenker over hva som kommer til å skje i livet ditt? Forestiller du deg at det verste eller det beste kommer til å skje? Hvis du tar på deg to forskjellige strømper, hva forestiller du deg da? Vil du hoppe i sengen eller hoppe i taket, gå på jobben eller bare si hei til verden? Du kan begynne dagen med en slurk forelskelse, en slurk selvtillit eller en slurk jeg-har-det-bra, eller noe annet du drømmer om.

I denne boken er det Gitte Jørgensen fra Danmark som har hatt Pippi-krefter. Hun er kvinnen bak to bøker om simple living og holdt foredrag om å leve liv som betyr noe. Underveis oppdaget hun at det er mange som ville fylt livene våre opp annerledes om vi bare hadde hatt mot og selvtillit opp. Der kommer Pippi og Pippi Power inn. Hva om vi brukte Pippi som rollemodell? Med henne som rollemodell, opplevde Gitte at vi kunne bygge en ny historie om oss selv, som handler om at vi er gode nok akkurat som vi er.

Noen ganger handler det om å snu tankene våre helt på hodet. Og det blir gjort bokstavelig talt i boka. Layouten er lekende og nyskapende Anne Mølleskov står for det visuelle, og hun gikk på oppgaven med Pippis pågangsmot. Noen ganger handler det om å lage egne tankekart, andre ganger om å snakke med føttene sine.

Pippi gjør det hun har lyst til, hun skaper sitt eget magiske liv, hun søker det beste for andre mennesker, hun tar ikke bekymringer på forskudd og hun har humor og fantasi. Og nettopp fordi hun ikke bekymrer seg, lånte jeg litt av motet hennes for å anmelde boken. Jeg bare vil spre det glade budskap!

Og noen ganger, ja noen ganger er det greit at mailboksen tar vare på slike leseropplevelser for meg, sånn i tilfelle de skulle gå i glemmeboken.

Takk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar