Follow on Bloglovin

lørdag 9. november 2013

Du vet det er jul når du tillater deg hundre skrivefeil

Du vet det er jul i hodet ditt og at du har vært litt for lenge oppspilt, når realiteten sier at det enda bare er november mens du har lest "Slipp potetene løs" da det selvsagt stod, slipp poetene løs, det er posifest i dag, i forlagsliv sin blogg fordi du har niredigert på et julekort og ikke fått setningene til å bli setninger.
Ja, la julen komme. Men først, poesifest. Jeg vil ønske meg selv en diktsamling til jul. Jeg tror det blir den japanske jeg nylig leste om. Om jeg ikke finner ut at jeg må ha den før. I dikt og poesi spirer livet og døden. Har du tenkt på det? Det sterkeste og det svakeste, det muntreste og det tristeste. Vi trenger ikke blues, om vi har dikt. (I alle fall ikke jeg).

Men så var det julen. Jeg har bokhandlernes gavelister på mail, tips til far og bror. Jeg har fått ønskelister om den ene og den andre boka fra fjern og nær. Folk flest ønsker seg ikke så mye i hverdagen lenger, men bøker, det glemmer de når de står igjen med kun kiwi eller en annen langåpen butikk for hånden. Og gjerne bøer om gamle ferdigheter, som kokkekunst og strikking. Jeg vet også, at mange leser seg opp om nettopp jul. Vi har til tider glemt hva jul er. Da jeg søkte i en av nettbokhandlerne, fikk jeg opp 88 bøker om jul.

Heldigvis, vi har som sagt internett. Døgnåpent. Jeg slår et slag for biblioteket før noen baker syv slag til jul. Sånn, mellom baking, steking, koking og potetskrelling, ja det stod om poteter i dag? Midt mellom alt dette, der er vi. Der er vi og ønsker oss bøker. Til og med om matlaging. Er det ikke nok med at vi må lage maten? Trenger vi å lese om den også? Tydeligvis, for kokkebloggere er inn som aldri før. Også de søteste cup-cakedamene. Men det jeg skulle slå et slag for, det var biblioteket og Nasjonalbibliotekets mange bøker til låns på nett. Til å lese som pdf eller i bokhyllas innscanninger, akkurat når du har lyst. Så lenge du har norsk ip-adresse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar