Follow on Bloglovin

søndag 10. november 2013

De harde pakkene, de myke opplevelsene

Jeg, 3 år. Jeg 30 år. Det spiller ingen rolle. Å høre noen lese for meg, før jeg sovner, eller fylle rommet med en stemme, enten lydbok eller en som leser høyt, gir minner. Minner jeg husker for alltid. Og nå mens alle maser om dataspill til jul, gir jeg gjerne vekk dataspill. Men jeg vil pakke dem inn i myke opplevlser. Hvis dataspill er viktig, kan vi ikke lage en histoirie om det og leke sammen? Dikte, og leve og pakke oss inn i pleddet? Om vi trykker på konsoller for å få det til, er det helt greit, men la oss fortelle - sammen. 

De harde pakkene. Alle barn vil ha harde pakker, sies det. I disse dager, har noen barn også blitt veldig opptatt av morsomme plagg med favorittheltene sine. Og mummitrollet er ikke bare en bok av Tove Jansson. Det er et helt serviset, sengesettet og klokka på veggen. Og jeg lar det være sånn. Jeg liker at bøkene vokser. Så lenge barna får vokse sammen med dem. 

Da det var Egner-år, kom Torbjørn Egners bøker til sin rett igjen. De ble løftet opp og Karius og Baktus ble ikke lenger bare en plakat på tannlegekontoret for barna i dag. De fikk høre historien, de også, slik som jeg vokste opp med dem. 



Pippi Langstrømpe har også fått nytt liv (og også bestemors strikkesokker, men det er en annen historie). Det er Lindgrenland i Sverige. Det er Mummiland i Finland, og i Norge har vi både Hunderfossen med Ivo Caprino og alle de gamle eventyrene og vi har Kardemommeby. Nå skal også Hakkebakkeskogen vokse opp. 

Til jul i år vil jeg gi en bok. Den kan gjerne være ny og hypermoderne, Selv har jeg bestilt meg Ylvisbrødrene sin revebok, .men boka må være slik at den kan vokse videre igjen når barna er voksne og får sine barn.  Jeg vet vi ikke kan spå fremtiden. Men vi kan lære av fortiden. Og jeg tror på Mikkel rev satt og skrev, Mio Min mio, Brødrene Løvehjerte og Emil i Lønneberget. Og snart bor vi på månen. Eller er månen en gul ost? Jeg liker tankeeksperimenter. La barna leke!

God jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar