Follow on Bloglovin

tirsdag 9. desember 2014

Rekordlesing og boka på vent

 Jeg leste en hel roman i går. Kjære av Linnéa Myhre. Den var humoristisk, ærlig og godt skrevet. Jeg leste den på noen få ettermiddagstimer, to-tre timer effektiv lesing. Den falt i god jord. Og jeg ser for meg blomster som spirer. Som Linnéa som har fått mensturasjonen tilbake. Og kan få barn, kanskje. Men likevel kanskje ikke vil. Boka er et tjuetalls brev til venner, mamma, pappa, redaktører, produsenter, en resturant, til kjæresten og seg selv. Boka handler om å spise og om å ikke spise, om å bli frisk i kroppen og ikke i hodet, om å alltid ha jaget inni seg, om det å prøve å bli frisk og ikke gi opp. 

Jeg skulle egentlig skrive om denne boka i boka på vent i dag hos Beate, men den er altså alt lest. Boka på vent blir derfor Gunhild Øyehaugs Undis Brekke. Det er også en roman. Den ligger litt lengre ut i køen, for først skal jeg lese Manilahallen. 

Undis Brekke handler om den 38 år gamle Undis som vender tilbake til hjembygda for å ta seg jobb som lektor i nordisk på høyskolen, selv om hun er svært lei av studenter. Svik, håp, angst, kjærlighet, skrivesperre, kjærester - både kvinnelige og mannlige, foreldre - alt og alle får sine plasser i portrettet av en kvinne som prøver å holde hodet over vannet. 

Jeg glemte seksordsnovellen i går. Så her kommer en for luke 8 og en for luke 9. 
 8. Desember  
To føtter. En mandag. Alltid tidlig.

9. Desember 
Fire hjul. En sjåfør. Gratis taxi. 
Hva gjør du en tirsdag rett før jul? Jeg er veiet og funet for lett, skal lese og skrive og bare være...litt til.  

6 kommentarer:

  1. Jeg trapper ned lesing nå, skal bare finne fram noen gode julebøker, i tilfelle jeg får tid til å lese litt da. Med familie på besøk blir de prioritert, men den faste lestida om morgenene, før jeg står opp, skal fredes. Ha en fin dag ,

    SvarSlett
  2. Denne står også på min leseliste før jul. Men jeg har ikke fått den i hus enda, så den må skynde seg :-) Ønsker deg en fin dag!

    SvarSlett
  3. Linnéa Myhres bok har jeg hørt mye om, men ikke "Undis Brekke" så takk for tips - den virker som en bra bok :)

    SvarSlett
  4. Denne har jeg planer om å lese i helgen om jeg har fått den til da. Var og hørte på forfatteren når hun snakket om boken,og jeg ser frem til å lese den. Kos deg med boken når den tid kommer :-)

    SvarSlett
  5. Det er så godt å bare være til, og komme over bøker som blir lest før de kan være på vent. Takk for tipset! Denne tirsdagen har jeg vært 12 timer på jobb, med avdelingsmøte etter ord. arbeidstid - nå er jeg ca. bare til :)

    SvarSlett
  6. Denne har jeg lagt merke til og kan tenke meg å lese

    SvarSlett