Follow on Bloglovin

fredag 22. november 2013

Gro Dahle og jeg

Det er ny fredag. Jeg og Gro taster, peker og forteller. Jeg er spørsmålene og linjene, nummererte fra en til seks, som prikkene på en terning. Gro har det i mellom: Det jeg har trykket inn i kursiv.

1. Denne uken har forsvunnet mellom flettene mine. Jeg fikk beskjed om at jeg er blid og fornøyd. Det er ganske interessant hvordan mennesker skriver hva jeg føler. Har du opplevd det samme?
Gro: Det er lett å tro at jeg er glad når jeg plystrer og synger,
det er også lett å tro at jeg er glad når jeg smiler.
Å smile er en overlevelsesmekanisme, men å synge og plystre er noe annet, det bare kommer.


2. Den som spør, får noen ganger svar. Hva føler du i dag?
Jeg føler at det er altfor langt mellom sofaen og bordet, så i dag har jeg macen i fanget. Vi er definitivt ikke på kafé, mer i en stue som er litt for stor for to. La oss kalle dette en "Hjemme hos visitt". Hvem vi er hos, aner jeg ikke.

Gro: Vi er mellom fredag og fredag, et sted mellom flette og flette, her inne mellom ordene sitter du og jeg og spiser mandariner kanskje eller skåler i vann.

3. Hva liker du å sitte på? Gulv, stol, sofa, bord eller kjøkkenbenk? Alt er ledig, unntatt gulvet. Der liker jeg meg best og kan synke ned når som helst. Men det er nok plass til to, om du også velger gulvet.

Gro: Gulvet tar alltid imot, det er det som er så fint med gulv,
det ligger der og venter, vidåpent og klart for å ta meg i mot.
Ja, jeg sitter gjerne på gulvet, men ikke for lenge.


4. Jeg skal forresten hilse fra Solgunn. Hun liker også deg, personligheten din og bøkene dine. Hvordan er det å bli likt for merenn at du smiler?

Gro: Det er hyggelig å bli likt. Jeg liker de som liker meg.
Jeg liker derfor Solgunn også. Ping pong, spille ball, smile til hverandre over nettet. Jeg liker ikke å være uvenn.


5. Jeg tror jeg blir likt når jeg smiler fordi da trenger de ikke spørre, lure, undre. Jeg blir bekymringsløs. Og det står skrevet: Blid og fornøyd. Hvis jeg smiler til deg nå, forsvinner jeg da, eller ser du meg enda, her i sofaen rett før jeg glir ned på gulvet?

Gro: Jeg ser at du er der. Jeg ser sofaen og at du sitter i sofaen og ser at det er rett før du glir ned på gulvet, for du peker på dette med ordene dine, og ordene peker sjelden bare rett ut i lufta.


6. Jeg vil leke på dette gulvet. Kan vi leke neste uke? Jeg kan godt bygge en villa av legoklosser, og der, der inviterer jeg pippi. Og nå er det deg og meg.

Gro: Ja, jeg vil gjerne leke på dette gulvet og bygge med klosser og stille opp dyrene mine. Jeg liker best løvene og tigrene og ørnen. Men hvis du vil ha løvene du også, kan du få dem, tigrene også, bare ikke ørnen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar